Tuesday 1 September 2015

Travelog Bukit Tinggi & Padang, Indonesia : Makan Tengahari

Matilanakkk...entry Cambodia tak habis lagi, aku dah nak buat entry Bukit Tinggi pulak.
Sorry ye, aku skip sekejap entry Cambodia (Battambang) sebab mood aku masih ke laut nak habiskan.
Sila la hadap dulu entry Bukit Tinggi ni.

Alhamdulillah, merasa jugak menjejakkan kaki ke bumi Indonesia ni.
Tempat kelahiran nenek moyang aku.
Tapi nenek moyang aku rata2 orang Medan.
Medan belum lepas lagi, InsyaAllah ada rezeki nanti, sampai laa tu.

Apa yang menarik kat Bukit Tinggi?
Takdelah menarik sangat.
Cuma aku nak fulfill kan wishlist aku - nak pakai costume tradisional orang Minang, tu je.
Hahaha...motif sangat kan.
So kali ni trip aku memang leisure gila, aku malas nak buat itinenary or booking apa2.
Cuma booking flight ticket dengan supir je.
So semua agensi travel uruskan.
InsyaAllah trip ke Vietnam, Myanmar, Laos, Filipina dan Bangkok, back to backpacking style.
Ada masa aku nak adventure, ada masa aku nak leisure2.
Duit aku, lantak lah kan.
(Yang penting tak meminjam duit orang lepas tu kutuk orang tu kat twitter)

Ok, first of all, nak cerita bab makan tengahari dulu.
Biasa laa, apa2 hal pun cerita bab makan dulu kan.
So kat sini aku list out tempat makan tengahari based on favorite aku masa di Bukit Tinggi.
Cuma di Padang, makan kat satu tempat je.

1) Kelok Sikabu, Bukit Tinggi, Maninjau


Kelok Sikabu yang terletak di Maninjau adalah favourite aku. Selain lauk pauk dia yang best, view dia pun awesome. Kalau 10 bintang rate, aku bagi 8. Masih tak boleh lupa kesedapan gado2 (first time makan) yang buat aku jatuh cinta, dan juga sambal hijau, masak lemak patin dia yang oh my....sedapnya!! Bertambah2 nasik aku, tak peduli diet or gemuk or whatever. Janji bahagia kannn.... :)

Lauk pauk

Gado gado

Pemandangan

Kat sini boleh pilih samada nak makan atas kerusi panjang atau duduk bersila. Oleh sebab bapak supir aku tak larat nak duduk bersila, so aku okay jelah bila dia ajak duduk di kerusi panjang, betul2 mengadap sawah ni ha. Oh, so awesome lah!

Dishes and the view :)


2) Pak Datuk, Padang Panjang


Kat Malaysia aku jarang sangat makan nasik padang. Seingat aku, ada laa dua ke tiga kali kot. Masa makan tengahari kat Pak Datuk ni adalah masa hari pertama sampai di Padang. Kalau kat Malaysia, nak makan nasik padang kena ambik dan pilih lauk dulu kan? Tetapi kat Indonesia lain caranya.

"Kita tapau yang ni, yang tu. Malam nanti kita beli nasik, kita makanlah" kah kah kah!

Kat Indonesia, lauk pauk nasik padang akan dihidang dahulu, kemudian kita baru pilih nak makan lauk apa. Oleh sebab tak tau style makan kat sini, so aku pun main pilih sikit situ, pilih sikit sini, cubit lauk situ, cubit lauk sini. Pening pikir nak habiskan lauk dia semua macamana? Bawak hantu raya sekor pun tak habis makan ni! End up kos makan adalah agak tergezut jugaklah, lol!  Lauk dia okay, sedap, tapi aku tak ingat aku ambik lauk yang mana, sebab hari pertama sampai, aku blur blur lagi. Siap kata kat tukang kira tu, nak tapau yang mana tak habis makan, hahahaaha! Kampung sangat kan!

Typical in Indonesia

Hari pertamalah katakan, semuanya nak rasa. Mula2 order jus alpokat. Lepas tu cancel mintak teh botol.
Tapi waiter tak dengar, dia bawak dua2 air sekali, haa ambik. Hadap lah 2 air sekali! Nasib habis, tak membazir :D

3) Lamun Ombak, Padang


Rumah Makan Lamun Ombak ni terletak di Padang. Kami makan kat sini masa on the way back, bapak supirku nak hantar ke airport Minangkabau. Tapi takde gambar makan kat sini ye, sebab aku segan bila bapak supirku tunggu aku keluar dari tandas masa tu, nak makan sama2. So aku tak ambik pun gambar, sebab aku tengok dia macam dah lapar dah. Tapi kat sini aku makan sambal hijau dengan . Makan dua tu pun dah cukup untuk buat aku menambah2 nasik, haha! Terbaikkk lah! Sampai balik Malaysia, aku duk teringat ingat sambal hijau tu..oh my...kena cari nasik padang kat kampung baru pulak ni!

4) Pondok Flora, Batu Sangkar


Pondok Flora adalah antara yang terfamous untuk makan tengahari kalau berada di Bukit Tinggi, Padang. Pemandangan sawah padi yang menghijau adalah once in a lifetime experience untuk aku, dan ianya adalah best!

One of the view

Memang ramai yang singgah makan kat sini. Tapi lauk pauk dia adalah biasa je bagi aku. Special dish adalah Ikan Gurame. Ikan Gurame ni dibela di kolam restoran ni. Isinya lembut, tak pedas. Tapi biasa je bagi aku. Mungkin ada di tempat lain yang sedap kot.

Basically, lauk pauk nasik padang adalah lebih kurang sama, cuma kat Pondok Flora ni ada tambahan satay minang, kerepek balado dan acar timun.

Ikan Gurame

Nak makan bersila pun boleh, feeling ala2 desa

Ni view tempat aku makan. Boleh tengok itik dan ikan berenang - renang

Berebut rebut macam dah lama tak makan. Gemuk2 ikan semua.

Nilah ikan gurame yang dibela tu. Sisa makanan pelanggan biasanya akan dicampak ke dalam kolam untuk dimakan oleh ikan2 gurame ni. Tengok tu, berebut2 bila aku campak sisa ikan gurame kat mereka ni. Ibarat ikan gurame makan ikan gurame gitu, kawan makan kawan, lol! Mula2 aku like, "Eh, tak kotor ke kolam ni nanti?" Tapi bapak supirku kata tak apa, campak je, memang makanan diorang. Sampai ternganga nganga mulut nak mintak makanan lagi, lol!

Tengah tido. Teringat kat Blanco :/

Pemandangan dari luar. Nampak cool kan?

Pemandangan sekeliling

Ok, itu aje.
Nanti cerita pasal makanan lagi ye! Haha!

2 comments:

  1. PENGKHIDMATAN PAKET TOUR DAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT PADANG DAN BUKITTINGGI.

    Assalamualaikum Tuan/Puan.


    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Padang dan Bukittinggi, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami menyediakan PAKET TOUR UNTUK PADANG DAN BUKITTINGGI, dan juga untuk PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

    Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

    Wassalam
    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )

    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.




    ReplyDelete
  2. assalam, kami ada menyediakan ground pakej ke Padang-Bukit Tinggi dengan harga yg sangat berpatutan!
    ^_^ berminat boleh whatsapp +6012-6047593
    ig @percutianbajet

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...